Siin viitasid ja kommenteerisid eksperdid ja EMSLi inimesed peamiselt 2009. aasta KOV valimiste kampaaniate vastavust heale valimistavale. Miks ja kuidas vabaühendused seoses valimistega veel teevad, loe www.ngo.ee/manifest. Tava rikkumisest anna teada info@ngo.ee, kampaania käib ju kogu aeg.

pühapäev, 11. oktoober 2009

Roheliste Tallinna programm

Meile kirjutanud valija toob välja kaks punkti Roheliste Erakonna Tallinna programmist, mis lähevad tema hinnangul vastuollu hea tava punktiga, et valimislubadused on seotud valitava esinduskogu pädevusega. Lubadused on järgmised:
  • Anname linnaosa halduskogu pädevusse linnaosavanema ametisse nimetamise;
  • Muudame rahvahääletuse tulemused volikogu, linnavalitsuse ja linnaosavalitsuse jaoks siduvaks;
Kirjas toodud põhjendus, miks nende lubaduste realiseerimine kohaliku omavalitsuse tasandil ei ole võimalik:
1) halduskogu poolt linnaosa vanema ametisse nimetamist takistab kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse ehk KOKS § 571. Osavalla ja linnaosa vanema ametisse nimetamine ja ametist vabastamine: "(1) Osavalla ja linnaosa vanema nimetab ametisse ja vabastab ametist valla- või linnavalitsus vallavanema või linnapea ettepanekul." Siin on mõeldud just poliitilist kollegiaalorganit, st valitsus ei saa nimetamist ka ise halduskogule delegeerida.
2) rahvahääletus kui mõiste tähendabki otsustajatele siduvat küsitlust (võrdle mõistega rahvaküsitlus) - KOKS § 15 lg 2 kohaselt on võimalik vaid rahvaküsitluse korraldamine (vt ka Riigikohtu otsust nr III-4/1-3/93).

Seaduse muutmine ei kuulu aga Tallinna volikogu pädevusse ja seetõttu ei ole kohane seda ka kohaliku omavalitsuse volikogu valimisplatvormis välja käia.
Samuti leiab kirjutaja, et takistatud võib olla ka halduskogu pädevuse laiendamine vastavalt järgmisele programmipunktile:
  • Lähtume linnaplaneerimisel linna ja linnaosade jätkusuutlikust ja tasakaalustatud arengust ning kohalike elanike huvidest, andes linnaosa arengupoliitiliste otsuste tegemise õiguse linnaosa halduskogu pädevusse.
Põhjendus:
Halduskogu ei näe KOKS üldse ette - selle olemasolu võib talutavaks muuta ainult asjaolu, et tal ei ole lõpliku otsustamise pädevust - praegu on tegemist ainult nõuandva organiga, mida võiks seega põhimõtteliselt käsitleda erilise volikogu komisjonina. Kui aga talle antakse pädevus, mis seaduse kohaselt saab kuuluda vaid linnaosa valitsusele või vanemale, siis tekib paratamatult küsimus selle kooskõlast KOKS-ga. Lisaks sellele juhin Teie tähelepanu sellele, et KOKS § 57 lg 4 kohselt ei ole linnaosal õigustloova akti (st üldakti) andmise pädevust. See tähendab, et sellise pädevuse andmine halduskogule ei ole samuti võimalik - arengupoliitiliste otsuste all peetakse aga programmis ilmselt silmas just üldaktide andmise pädevust (üksikakti andmise aluseks peab olema üldakt, mida KOV-is saab kehtestada vaid volikogu või valitsus oma määrusega; üksikakt peab olema kooskõlas üldaktiga ja kohaldub ainult üksikjuhule).

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar